LAUREACI 2021

 

 

Laureaci w kategorii MIESZKANIE/DOM:

 

Adam Pulwicki pracownia PULVA oraz Inwestor Prywatny
wnętrze domu z obrazami Katarzyny Zygadlewicz i rzeźbami Tomasza Górnickiego

 

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

 

„Naszym głównym celem było stworzenie funkcjonalnego i prostego domu, pełnego światła. Wnętrza emanują czystością form i skupieniem na detalu. Minimalistyczne podejście widoczne jest nie tylko w formie i kolorystyce wnętrz, ale także w świadomym zastosowaniu materiałów, produktów i wykończeń. Pomysł na wnętrze koncentrował się na energii, którą tworzy światło, materiał i kolor. Jej dopełnienie stanowią dzieła sztuki – rzeźby Tomasza Górnickiego oraz malarstwo Katarzyny Zygadlewicz.
Uzasadnienie: Już na wczesnym etapie projektowania jednym z podstawowych założeń było połączenie architektury i sztuki jako wzajemnie uzupełniających się elementów. Monochromatyczne wnętrze, oparte głównie na bielach, szarościach i czerniach, wzbogacają świadomie dobrane obrazy w tonacjach pomarańczu, czerwieni, żółci, a nawet ciemnych różów i fioletów, które pojawiają się w malarstwie Katarzyny Zygadlewicz. Ważnym i świadomie wprowadzonym elementem przestrzeni są obok malarstwa niezwykłe rzeźby Tomasza Górnickiego. Mają nieprzypadkowe miejsca i budują dialog z otoczeniem, w którym się znalazły – zarówno wewnątrz, jaki i na zewnątrz. Dla nas stanowią idealne połączenie minimalizmu ze sztuką.”

Adam Pulwicki, architekt

 

Laureaci w kategorii PRZESTRZEŃ PUBLICZNA:

 

Maciej Siuda Pracownia oraz Urząd Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy
Szkoła Podstawowa nr 399 wraz z zespołem przedszkolnym w Warszawie z pracami Moniki Sosnowskiej i Katarzyny Przezwańskiej

 

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

 

„Budynek został zorganizowany wokół dwóch wewnętrznych dziedzińców. Zielone podwórka otoczone klasami, z których bezpośrednio wychodzi się na zewnątrz, pozwalają na poruszanie się po całej przestrzeni bez konieczności powrotu po własnych śladach. Bryła tarasowo obniża się w kierunku Lasu Kabackiego podkreślając otwarcie na lokalny kontekst. Proces projektowy był holistyczny: decyzje budowlane zostały w pełni zintegrowane z działaniami krajobrazowymi i artystycznymi.

Projekt od wczesnego etapu powstawał we współpracy z artystkami Moniką Sosnowską i Katarzyną Przezwańską, co pozwoliło na wkomponowanie prac artystycznych jako integralnych części budynku. Sosnowska kontynuuje charakterystyczną dla jej twórczości pracę z dekonstrukcją elementów architektury. Używa do tego poręczy schodów prowadzących na dach przedszkola oraz barierki wzdłuż szkolnego tarasu. Artystka przeciąga i wygina konstrukcje obu poręczy na elewacjach, łącząc ze sobą bryły wchodzące w skład kompleksu. Przezwańska pracując na makiecie budynku i analizując lokalne otoczenie przyrodnicze opracowała kolory i strukturę elewacji oraz wnętrz m.in. posadzki, framugi, meble stołówki, fugi łazienkowe czy linie boisk na sali gimnastycznej. W efekcie powstały prace, które współtworzą atmosferę i materialność budynku będąc jego nierozerwalną częścią, a nie dekoracyjnym dodatkiem.”

Maciej Siuda, architekt

Laureaci w kategorii BIURO:

 

Pracownia MIXD oraz Inwestor Echo Investment S.A.
biuro Echo Investment w Warszawie z pracami Martyny Berger, Nikodema Szpunara, Macieja Błaźniaka oraz międzynarodowej grupy architektów zrzeszonych przez serwis Desplans.

 

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

 

„Projekt biura Echo Investment w Warszawie stworzony przez MIXD bezpośrednio nawiązuje do charakteru działalności inwestora – branży deweloperskiej oraz powiązanych z budownictwem dziedzin: w tym architektury, wzornictwa oraz urbanistyki. Szczególny nacisk został położony na skalę prowadzonych przez firmę działań inwestycyjnych oraz na nieograniczone możliwości kreacji w obszarze budowy miast. Główną inspiracją do projektu był film „Incepcja” w reżyserii Christophera Nolana.
Uzasadnienie: Rolę dekoracji w całym biurze pełnią prace polskich artystów (Martyny Berger, Nikodema Szpunara, Macieja Błaźniaka) oraz międzynarodowej  grupy architektów zrzeszonych przez serwis Desplans. Część z tych grafik jest artystyczną interpretacją obiektów wzniesionych przez Echo Investment i została wykonana specjalnie na potrzeby tego biura. Rozmieszczono je według ściśle przemyślanego klucza. Zostały oprawione w wykonane na zamówienie drewniane ramy, a część z nich podwieszono na pasach transportowych, co jest jednym z wielu detali wnętrza nawiązujących do budownictwa.

Pracownia MIXD

 

Laureaci w kategorii HOTEL:

 

Pracownia MIXD oraz Inwestor Grupa Accor
Wnętrza hotelu Ibis Styles Sarajewo z serią murali autorstwa Karola Banacha

 

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

 

„Otwarty w 2019 roku hotel powstał z myślą o coraz chętniej odwiedzających stolicę Bośni i Hercegowiny turystach, których przyciąga nie tylko egzotyczne zderzenie kultur i malownicza, górzysta okolica, ale także odradzające się po tragicznej wojnie na Bałkanach miasto. Liczący 192 pokoje hotel powstał z połączenia istniejącego budynku z nowo wybudowanym wieżowcem. Projektanci z MIXD postanowili wykorzystać jak najwięcej elementów nawiązujących do specyfiki Sarajewa: jego architektury, historii, lokalnego rzemiosła.
Studio MIXD jako motyw przewodni projektu wykorzystało olimpiadę zimową 1984 roku – wydarzenie, które z ogromną nostalgią wspominają do dziś mieszkańcy Sarajewa. Seria murali autorstwa Karola Banacha w typowy dla artysty ciepły, pogodny i pełen poczucia humoru sposób przedstawia lokalne krajobrazy i ludzi spędzających czas na uprawianiu sportów zimowych. Prace te znakomicie współgrają z przewodnim tematem projektu hotelu i oddają emocjonalny stosunek mieszkańców Sarajewa do tego wydarzenia. Olimpiada do dziś traktowana jest tam jako czas szczęścia, dobrej zabawy i pokoju, po którym szybko nadeszła okrutna wojna.”

Pracownia MIXD

 

Projekt wyróżniony w kategorii MIESZKANIE/DOM:

 

mow.design studio Weronika Król i Marta Żebrowska oraz Inwestor prywatny
wnętrze domu z obrazami Andrzeja Kozyry i Jerzego Kenara oraz rzeźbami Karola Wyciska i Mateusza Góralczyka 

 

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

 

„Willa o powierzchni 350 m2 znajduje się w Hiszpanii, nad wybrzeżem Costa Blanca. Z domu rozpościera się niesamowity widok na górę Ifach. Jednak piękny krajobraz nie był główną wytyczną dla projektowanego wnętrza. Właściciele domu są ludźmi wrażliwymi na sztukę i od lat ją kolekcjonują. Dom choć zlokalizowany zagranicą jest pełen polskich akcentów – rzeźby Karola Wyciska i Mateusza Góralczyka oraz obrazy Andrzeja Kozyry i Jerzego Kenara, wspaniale dopełniają wnętrze, sprawiając, że polska sztuka i wzornictwo nie odbiegają od światowego poziomu.”

mow.design studio:
Jesteśmy młodym, kreatywnym zespołem architektów wnętrz. Unikamy przypadkowości, lubimy stanowcze decyzje projektowe. Wierzymy w moc dobrego designu stawiając na detal, formę, jakość, a przede wszystkim funkcjonalność. Wyróżniamy się projektowaniem domów oraz wnętrz w Hiszpanii.
Uzasadnienie: Projekt zasługuje na nominację, ponieważ to sztuka tworzy jego wnętrze. Jej wybór i zakup (prócz kwestii funkcjonalnych całego założenia) stał się pierwszym etapem projektowym. Dodatkowym atutem projektu jest promowanie polskich artystów poza granicami kraju.

Weronika Król i Marta Żebrowska

 

Projekt wyróżniony w kategorii PRZESTRZEŃ PUBLICZNA:

 

NArchitekTURA Bartosz Haduch, Łukasz Marjański, Michał Haduch oraz Inwestor Muzeum Narodowe w Krakowie
wystawa  „Hokusai. Wędrując…”

 

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

 

Aranżacja wystawy „Hokusai. Wędrując…” to próba wykreowania w ramach sal muzealnych przestrzeni na pograniczu sztuki, architektury i natury. Oprócz wyjątkowych drzeworytów Katsushiki Hokusaia (1760-1849), inspiracją dla projektu były motywy zakorzenione w japońskiej tradycji, kulturze i estetyce. Prezentowana ekspozycja to namiastka doświadczenia podróży w czasie i krótkiej wizyty w nieco odmiennej, lecz jakże fascynującej rzeczywistości. To architektura cienia, tajemniczości i nieśpiesznej kontemplacji.

Układ wystawy podąża za ideą ukrywania i stopniowego odkrywania widoku (miegakure), przywodząc na myśl historyczne świątynie, pałace, ogrody czy domostwa „kraju kwitnącej wiśni”. W prostopadłościenne wnętrza wprowadzono ukośne parawany pomalowane srebrnym i złotym lakierem. Tak stonowana, metaliczna kolorystyka to odniesienie do podobnych barw stosowanych w japońskiej sztuce oraz architekturze. Siedem wolno stojących wąskich ścian zaburza regularność rzutu i symetryczny amfiladowy układ, a ich rysunek może nieco przypominać kaligraficzne pociągnięcia pędzlem lub drzeworytnicze nacięcia w drewnie. Ciemna kolorystyka sal i dyskretne oświetlenie to z kolei ukłon w stronę książki „Pochwała cienia” Jun’ichirō Tanizaki’ego. Jednym z ważniejszych elementów aranżacji są cztery „ogrody” (karesansui), dopasowane skalą do poszczególnych przestrzeni ekspozycyjnych. Są one próbą wprowadzenia do wnętrz muzealnych tak pięknie i syntetycznie przedstawianej przez Hokusaia natury.

 

Projekt wyróżniony w kategorii BIURO:

 

Patrycja Suszek-Rączkowska Poco Design oraz Inwestor Jacek Kulczycki OTO Film
Projekt wnętrz biurowych dla firmy OTO Film z muralami autorstwa Moniki Prus

 

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

 

„Projekt wnętrz biurowych dla OTO Film, jednego z pierwszych i najbardziej uznanych studiów filmowych w Polsce, to projekt, w którym przestrzeń ma za zadanie zarówno wpływać na kreatywność, jak i pozwalać na wyciszenie i zaczerpnięcie inspiracji.

Nowoczesny, przeszklony, trzykondygnacyjny obiekt mieszkalny wraz z piwnicą został zaadaptowany na potrzeby biura. Minimalistyczna bryła budynku wyróżnia się na tle tradycyjnej zabudowy warszawskiego Mokotowa. Duże płaszczyzny okien zdradzają oryginalne wnętrza wpuszczając otaczającą zieleń do środka. Dużo światła, ogród i trzy tarasy dają oddech i przestrzeń na kreację.

Bazą wnętrza jest beton. Znajdziemy go zarówno na odkrytych surowych żelbetowych sufitach jak i na posadzkach oraz poszczególnych ścianach. Surowy, loftowy klimat ocieplony został kolorystycznymi akcentami i tapicerowanymi meblami, a całość dopełniła sztuka.

Projekt ten to nowe spojrzenie na przestrzeń biurową. To świat kreacji osadzony w minimalistycznym wnętrzu, które pokazuje, jak ważne znaczenie ma sztuka w przestrzeni. Szeroka na 5m i wysoka na niespełna 3,5m ściana pokryta mikrocementem została oddana w ręce muralistki Moniki Prus. Plątanina czarnych strukturalnych linii z mocnymi plamami koloru tworzy nieoczywiste, dynamiczne sylwetki postaci. Mamy wrażenie burzy mózgów, bez której nie istnieje praca twórcza tak obecna w kreatywnej branży jaką jest działalność OTO Film.

Mural zdobiący główną ścianę parteru rodził się wraz z projektem wnętrza, jest więc jego nierozerwalną częścią. Przyciąga uwagę swoją skalą, fakturą i intensywnymi barwami. Ma za zadanie nie tylko zdobić, ale też nieść przesłanie wprowadzając użytkownika wnętrza w zachwyt, refleksję i zadumę, Pozostałe elementy wnętrza, w tym klasyki światowego designu i doskonałe projekty polskich designerów, mają za zadanie go tylko dopełniać.”

 

Projekt wyróżniony w kategorii HOTEL:

 

Małgorzata Żółtowska, Wojciech Żółtowski Manufaktura 69
Hotel Galery69 z malarstwem Małgorzaty vel Meggy Bernhardt i rzeźbami autorstwa właścicieli hotelu

oraz pracami Jana Pruskiego, Roberta Listwana oraz biżuterią Tomasza Żółtowskiego

 

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

 

Kameralny, butikowy, unikatowy i bardzo prywatny hotel nad brzegiem jeziora. Zbudowany w 2000 roku jako adaptacja budynku szkoły wiejskiej. W roku 2007 istotnie przebudowany i rozbudowany o basen, salę konferencyjną i kolejne pokoje – łącznie jest ich 21. Projekt architektury i wnętrz oraz koncept funkcjonalny, a następnie realizacja i użytkowanie, wykonane przez pracownię „Manufaktura 69” czyli duet Małgorzata i Wojciech Żółtowscy. Hotel jest członkiem prestiżowych sieci jak Design Hotels, The Aficionados, Visa Luxury Hotels, Michelin Guide, DNA Hotels.
Uzasadnienie: Od zalążka pomysłu do finalnej realizacji tylko 2 autorów – Małgosia i Wojtek Żółtowscy. Z potrzeby eksponowania własnych kreacji powstał bardzo unikatowy obiekt, który miał stać się domem dla sztuki, a został dziełem sztuki w całości. Każdy element architektury i wnętrz powstał we własnej maleńkiej manufakturze jako efekt pasji i wyobraźni. Każdy mebel, przedmiot, lampa czy parasol przeciwsłoneczny, zostały wykonane ręcznie w autorskiej pracowni. W przestrzeni wspólnej hotelu – każdy centymetr powierzchni pełni rolę wystawienniczą dla obrazów Małgosi vel Meggy Bernhardt oraz wykonanych wspólnie z Wojtkiem rzeźb. Jest tu również kilka prac przyjaciół artystów – Jana Pruskiego, Roberta Listwana, Henryka Cześnika. W gablotach jest biżuteria wykonana przez Tomasza Żółtowskiego oraz unikatowe suknie projektantki Isabelli Cremer. Tutaj w Galery69 sztuka użytkowa jest w użytku codziennym. Dostrzec galerię sztuki w miejscu gdzie się ją celebruje w każdej godzinie bywa trudne, dlatego tu i ówdzie pojawiają się karteczki-metki, które sugerują, że krzesło na którym siedzisz możesz kupić. Podsycamy apetyt na piękno, w czym wspiera nas cudowny pejzaż jeziora oprawiony w wielkie ramy okien.

 

 

 

 

LAUREACI 2020

 

 

Laureaci w kategorii MIESZKANIE/DOM:

 

Katarzyna Kuo Stolarska KUOO ARCHITECTS oraz Inwestor Prywatny

wnętrze domu z obrazami Grzegorza Worpusa-Budziejewskiego oraz rzeźbami Willy’ego Verginera i Marcina Rząsy

 

„Luksusowe i minimalistyczne wnętrze domu wolnostojącego na północy Polski. Proste, czyste i przestrzenne wnętrze, w którym postawiono na jakość, a nie na ilość cechują doskonale dobrane kolory, wyposażenie, materiały i oświetlenie, które zapewniają całości spójność i wyszukany smak. Wnętrze dopełniła sztuka: zamówione specjalnie do tego wnętrza wielkoformatowe obrazy Grzegorza Worpusa-Budziejewskiego ozdabiające hall oraz salę kinową. W salonie na tle ściany pokrytej stalą stoją dwie rzeźby Willy’ego Verginera, a w hallu na tle obrazu znakomita rzeźba Marcina Rząsy.
Styl jest prosty i utrzymany w piaskowej naturalnej kolorystyce.
Projekt pokazuje, że sztukę można dopasować do każdego wnętrza. W przesłanym domu sztuka jest mocno wyeksponowana i jest nierozerwalną częścią projektu. Jest tak samo oszczędna jak reszta wyposażenia. Jest kropką nad „i”, która powoduje, że dom jest spersonalizowany i bardziej charakterny. Cenny jest fakt, że została wymieszana sztuka polskich twórców i zagranicznych. Wszystkie elementy są ze sobą spójne mimo tego, że pochodzą z tak odległych sobie miejsc.”
Katarzyna Kuo Stolarska, architekt

Laureaci w kategorii PRZESTRZEŃ PUBLICZNA:

 

Bartosz Haduch, Łukasz Marjański NArchitekTURA oraz Muzeum Narodowe w Krakowie

wystawa monograficzna Stanisława Wyspiańskiego

 

„Przystępując do projektu aranżacji wystawy dzieł Stanisława Wyspiańskiego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie staraliśmy się zachować równowagę między neutralnym tłem dla eksponatów, a unikalną scenografią podkreślającą geniusz tego artysty. Zróżnicowany charakter każdej z siedmiu sal odpowiada chronologicznej i tematycznej narracji ekspozycji, podążając za koncepcją „stopniowania wrażeń” – niczym w scenariuszu filmowym czy teatralnym. Zamiast dosłownych cytatów z twórczości Wyspiańskiego, zaproponowaliśmy jej współczesną interpretację, uzyskiwaną za pomocą zaawansowanych technologii (projektowych i wykonawczych) oraz nowoczesnych materiałów. Możliwość konfrontacji naszych wizji projektowych z twórczością jednego z najwybitniejszych polskich artystów była dla nas wielkim zaszczytem, a zarazem wyzwaniem. W naszym projekcie staraliśmy się wykreować scenariusz przestrzeni, w której role drugoplanowe – aranżacji, oświetlenia czy etalażu, pomagają zaistnieć w pełni roli głównej – multidyscyplinarnej twórczości Stanisława Wyspiańskiego. To architektura, która pozostając w cieniu genialnego artysty, jest jednak widoczna, stymulując dialog między dziełami sztuki i ich otoczeniem a widzami.
Wystawę monograficzną Stanisława Wyspiańskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie odwiedziło ponad 350 000 widzów, co stanowi rekord frekwencyjny placówek kulturalnych w Polsce i ma też konkretny walor edukacyjny oraz promocyjny (nie tylko w zakresie sztuki młodopolskiej). Zaprojektowana przez nas aranżacja była próbą ścisłej integracji sztuki z architekturą, a współczesne rozwiązania formalne i kolorystyczne zakorzenione były w twórczości tego wszechstronnego artysty, ale też w miejscach z którymi był związany i dla których tworzył. Ekspozycja w pewnym stopniu przyczyniła się do odnowienia swoistej „mody na Wyspiańskiego”, widocznej nie tylko w zakresie licznych relacji i publikacji, ale też w powtórnym wykorzystaniu jego dzieł w ramach różnych dziedzin, nie tylko sztuki (np. w filmie, teatrze, modzie, grafice, a nawet tatuażu). Była też preludium do rozpisania międzynarodowego konkursu na stałą siedzibę jego dzieł w Krakowie, która ma powstać przy Gmachu Głównym Muzeum Narodowego.”
Bartosz Haduch, architekt

Laureaci w kategorii BIURO:

 

JEMS Architekci sp. z o.o.

wnętrze biura JEMS Architekci z obrazami Tomasza Trzupka

 

Pracownia JEMS Architekci istnieje od 1988 roku, jednakże zespół architektoniczny, będący jej zalążkiem, działa nieprzerwanie od początku lat 80. Rozpoczynając samodzielną praktykę w okresie transformacji ustrojowej JEMS włączył się w nurt odbudowy polskiej kultury architektonicznej.
Pracownia działa w formule biura warsztatu, otwartego na różnorodne idee i poglądy, ale zachowującego własny, rozpoznawalny język, który charakteryzuje racjonalizm i umiarkowanie.

Tomasz Trzupek
Architekt i malarz, absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie oraz Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.
W swoich pracach łączy doświadczenia malarskie i architektoniczne.

„W czasie, gdy o randze architektury coraz częściej decyduje zasięg jej medialnego wizerunku, uczczenie 30-lecia działalności pracowni architektonicznej serią obrazów, formalnie bliższych abstrakcji geometrycznej niż dopracowanym renderingom, ma w sobie nutę przekory. Ten gest dużo też mówi o samej pracowni, która podchodząc racjonalnie do otaczających ją rynkowych i zawodowych realiów, konsekwentnie porusza się w nich na własnych zasadach.
Częścią poszukiwań [rozwijania warsztatu, mierzenia się z kolejnymi zadaniami projektowymi w całej ich historycznej i kulturowej złożoności] są obrazy autorstwa Tomasza Trzupka, który wykorzystując swoje zarówno architektoniczne jak i artystyczne wykształcenie, stworzył własny, malarski język, w wyrazisty sposób ilustrujący charakter projektów pracowni JEMS.
Obrazy nie są obliczone na medialny efekt. Są raczej badawczym spojrzeniem rzuconym wstecz, w kierunku wybranych projektów. W swej powściągliwej, geometrycznej formie i ograniczonej gamie barwnej (…) mówią o tej architekturze więcej niż niejedna fotografia. Pokazują jej materialność: strukturę, masę, fakturę, dobór materiałów; i kompozycję: rytm elewacji, tektonikę brył, dynamikę urbanistycznych wnętrz, czy relacje przestrzenne pomiędzy fragmentami budynków.”
Aleksandra Kędziorek, ze wstępu do albumu Tomasz Trzupek JEMS Architekci, wydanego dla uczczenia 30-lecia działalności pracowni, Warszawa 2019r.

Laureaci w kategorii HOTEL:

 

Przemo Łukasik, Łukasz Zagała MEDUSA GROUP oraz Tacit Investment Polska S.A.

wnętrza Hotelu Nobu w Warszawie z pracami m.in. Anny Bimer, Piotra Uklańskiego i Mikołaja Moskala

 

„Hotel Nobu zlokalizowany jest przy ul.Koszykowej w centrum Warszawy vis-a-vis modnej Hali Koszyki.

Bryła, zaprojektowana przez pracownię Medusa Group na zlecenie Tacit Investment Polska, powstała poprzez rozsunięcie względem siebie siedmiu kondygnacji na rzucie litery „V”. W ten sposób zaokrąglony, narożny blok z barwionego w masie betonu architektonicznego zyskał balkony, które obsadzone zielenią, tworzą wertykalny ogród w centrum miasta. Oszczędne w formy wnętrza operują prostymi materiałami: beton, drewno, kamień, szkło.
Zaprojektowano je w japonizującym stylu, nawiązującym do serca hotelu – Restauracji Nobu.
Wśród elementów plastycznych obecny jest w hotelu motyw złotej linii poprowadzonej po elewacji parteru, który pojawił się z inicjatywy Walk with David – firmy, projektującej koncepcję Systemu Identyfikacji Wizualnej na podstawie wytycznych marki Nobu Hotels. Suminagashi – bo tak nazywa się ten element, jest stylizowanym motywem opartym na formie ekspresji artystycznej z XII wieku, wykorzystującej wodę i atrament do kreowania płaszczyzn i abstrakcyjnych form. Jego organiczne linie burzą monotonię w uporządkowanym układzie. Suminagashi jest przeznaczony do wykorzystania w subtelny sposób – Nobu Hotels używa go w swoich drukowanych materiałach promocyjnych, w tym na wizytówkach.”
Medusa Group

„Sztuka, wypełniająca wnętrza Nobu Hotel, jest łącznikiem pomiędzy japońskim DNA hotelu a polskim kontekstem miejsca. Do pokoi wybrane zostały eleganckie, niemal biżuteryjne prace Anny Bimer, przywołujące skojarzenia z japońskimi drzeworytami. Prace Piotra Uklańskiego, jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów, użytymi elementami odnoszą się do ważnych w kulturze Japonii materiałów jakimi są ceramika i tkanina. Naturalne techniki prac oraz ich organiczność ocieplają delikatnie surowe wnętrza hotelu.”
Katarzyna Wąs, odpowiedzialna na zlecenie inwestora i w porozumieniu z architektami za dobór dzieł sztuki do nowej części hotelu

Do części wspólnych hotelu wypożyczone zostały obrazy i rzeźba z Jankilevitsch Collection.
Natomiast sztuka prezentowana w historycznej części – hotelu Rialto – została wybrana przez właściciela.

 

LAUREACI 2019

 

 

Laureaci w kategorii PRZESTRZEŃ PUBLICZNA:

 

Andrzej Chołdzyński oraz Miasto Stołeczne Warszawa – Metro Warszawskie

II linia metra z pracami Wojciecha Fangora

 

 

„Stacje metra to najczęściej odwiedzane budynki użyteczności publicznej w mieście.
Są więc doskonałym miejscem do wypowiedzi artystycznej, komunikowania się z publicznością, jeśli trzeba, kształtowane jej gustów. Ponieważ odcinek centralny projektowaliśmy z jednego „uderzenia”, była to moim zdaniem doskonała okazja, aby zrobić jeden wspólny projekt-artefakt współgenerujący nową metropolitalną przestrzeń Warszawy.
Programowo uznaję, że malarstwo i rzeźba są niezbędnymi elementami architektury. Dlatego do projektu konkursowego zaprosiłem Wojciecha Fangora jednego z najwybitniejszych twórców op-artu, który doskonale wiedział co to znaczy Urban art -wystarczy wspomnieć jego wcześniejsze realizacje m. in. z arch. arch. J. Sołtanem, Z. Ihnatowiczem, O. Hansenem.
Od początku razem pracowaliśmy nad całością przestrzeni. Tym sposobem bilet do metra stał się biletem do świata sztuk pięknych: architektury, malarstwa i rzeźby, w którym artysta malarz wraz z architektem stworzyli coś w skali metropolitalnej wpływającym tym samym na kształt miasta.”
Andrzej Chołdzyński, architekt

 

 

 

Laureaci w kategorii PRZESTRZEŃ HANDLOWO-USŁUGOWA

 

Witold Dudek oraz Global Trade Center S.A.

Galeria Północna w Warszawie z pracą Oskara Zięty pt.Wir

 

„Pomysł instalacji rzeźby WIR narodził się w trakcie prac projektowych. Wspólnie z Inwestorem zastanawialiśmy się nad wprowadzeniem do rozległej przestrzeni wewnętrznego atrium współczesnej ciekawej formy przestrzennej. Szukaliśmy elementu ciekawego, o odpowiedniej skali i formie, obiektu który nie zdominuje przestrzeni ale będzie z nią współgrał. Rozważaliśmy różne elementy, materiały, formy które mogłyby zaistnieć w tym miejscu. Z pomocą przyszedł nam znany artysta Oskara Zięta, specjalizujący się w nowatorskiej technologii obróbki stali FiDU. Zaproponowana przez artystę forma składająca się z pięciu wijących się ku górze stalowych form przypominających wir wpisała się w projektowana przestrzeń. Wykonany 3 metrowy mock-up wyglądał zachęcająco, pozwolił na podjęcie ostatecznej decyzji o instalacji rzeźby w budynku Galerii. Ze względu na swoja skalę rzeźba stała się wyzwaniem nie tylko dla artysty ale również dla ekipy transportującej i instalującej elementy na budowie. Końcowy efekt zadowolił zarówno autora rzeźby, inwestora jak również projektantów budynku. WIR jest ciekawą formą sztuki współczesnej zainstalowanej w budynku komercyjnym, która odbierana jest pozytywnie przez odwiedzających Galerię Północną.”

Witold Dudek, architekt